Vakantie in Cuba, Mei en Juni 2006

Klik hier voor de eerste serie grotere foto's en een slide show op Yahoo.com!
Klik hier voor de tweede serie grotere foto's en een slide show op Yahoo.com!

Proloog

Nu Fidel Castro nog in leven is wilde ik het Cuba zien zoals het onder hem eruit ziet, want als hij omvalt kan er van alles gebeuren maar ongetwijfeld het Cuba van nu zal dan veranderen. Of dat gunstiger is of niet ik besloot in 2006 naar Cuba te gaan voor mijn vakantie om het te zien zoals het de afgelopen 47 jaar is geweest. De vakantie was een teruggang in tijd, terug naar de jaren 50 met een vleugje van de 21 eeuw. Een geweldige mooie vakantie met vele indrukken, ervaringen en belevenissen. De reis vertrok op 23 mei vanaf Amsterdam Schiphol naar Holguin in Cuba om vandaar rond te trekken, alles georganiseerd door reisorganisatie Baobab met 19 andere alleengaande. Hierbij een reisverslag van mijn reis naar Cuba in mei en juni 2006.

Dinsdag 23 mei 2006

Ik heb vannacht bij Gisela geslapen in Maarssen zodat de reis naar Schiphol wat korter is. Gisela brengt me 's ochtends naar het treinstation in Maarssen, om op tijd op Schiphol te zijn voor mijn vlucht naar Cuba. Echter, ik weet al dat er vertraging is met de vlucht, dat heb ik al op Internet gezien, maar hoeveel is nog onduidelijk. Als ik incheck zie ik al wat labels van Baobab rond me heen staan, een paar dames kennen elkaar blijkbaar al want die staan al gezellig te kletsen. Ik wil nog een paar dingetjes doen en ga nog even mijn eigen weg. De vlucht heeft vertraging van 11:05 naar 13.20 wordt gezegd, dus 2,5 uur...vervelend maar overkomelijk.... Helaas is er van Baobab helemaal niemand aanwezig en is er ook geen centraal punt waar we elkaar kunnen treffen dus de meeste lopen alleen rond over Schiphol. jammer, gemiste kans van Baobab vindt ik. Ik zag op een gegeven moment iemand lopen en die herkende ik van zijn website, zijn naam was Jeroen. Ik spreek hem aan en we besluiten ergens koffie te gaan drinken. Rond onze incheck tijd gaan we naar de gate waar we al snel te horen krijgen dat ons vliegtuig beschikbaar wordt gesteld voor een vlucht die al 24 uur vertraging had, een vlucht naar Tobago. Dit betekent additionele vertraging, tis een zooitje ongeregeld....de mensen achter de balie weten nagenoeg niets, volgens mij worden ze bewust niet geinformeerd zodat ze ook niet te veel kunnen vertellen. We krijgen wel wat te goed bonnen maar daar zit ik niet echt op te wachten. We gaan met een aantal Baobabers een biertje drinken en wat kletsen terwijl we wachten. Op dat moment heb ik weinig vertrouwen dat we ook die dag zullen vliegen en bel Baobab, zij weten nog helemaal van niets. Ik vraag wat dat voor consequenties heeft en daar hebben ze eigenlijk geen antwoord op. In paniek bellen ze met Martin Air die mij weer bellen met de vraag hoe ik weet dat we helemaal niet meer zouden vliegen, terwijl ik duidelijk heb gevraagd wat de consequenties zijn ALS we niet meer zouden vliegen.....Baobab maakt niet een al te beste indruk, eerst wordt de reis veranderd zonder opgaaf van reden, geen overzicht van de hotels op de website erbij vermeld, die krijg je pas 2 weken voor vertrek te horen....en als je belt wordt je niet altijd even vriendelijk te woord gestaan...maar goed, laten we maar kijken hoe e.a. op Cuba is geregeld. Terwijl we dus zitten te wachten op onze vlucht zitten we kennis te maken en al snel worden de eerste "stempels" al uit gedeeld in de vorm van "oh, ben jij zo"...vlug oordelend en snel hun mening gevormd...... typisch iets van vrijgezelle?

Na 7 uur vertraging vertrekken we dan toch uiteindelijk. Ik heb geupgrade naar Comfort Class en heb wat meer beenruimte en een entertainment set. De hele reis heb ik films etc. zitten kijken dus de vlucht verloopt voorspoedig en voor mijn gevoel redelijk snel.
Met een tussenstop in de Dominicaanse Republiek, waar onze reisleidster(tje) Marlies zich voorsteld. Ze is een Brabantse dus dat is alvast een pre....maar ze komt wel wat jong over, maakt ze dat goed met ervaring? We zullen zien.

We komen 's nachts aan in Holguin, Cuba alwaar de bus ons staat op te wachten en we naar ons hotel in Santiago de Cuba worden gebracht, een rit van ruim 2,5 uur in de middernacht. Iedereen ligt te slapen in de, gelukkig hele ruime en geairconditioneerde bus. De bus zal de hele reis tot onze beschikking staan, dus dat is alvast heel goed geregeld.
Bij aankomst bij ons hotel in Santiago de Cuba checken we in en hup snel naar bed.

Woensdag 24 mei 2006

Ik heb goed maar kort geslapen, ontbijten in het hotel, wat een staatshotel is en dus alles is een beetje mager en dus ook zo het ontbijt, maar het vult wat. Marlies heeft gevraagd of iedereen op een bepaalde tijd bij het zwembad zou kunnen zijn dan legt ze e.a. uit over de gang van zaken tijdens de reis en de gebruiken in Cuba. Niets echt verrassend, althans niet voor mij.
Om 12 uur gaan we met de bus door Santiago de Cuba rijden en vertelt de Cubaanse gids, Ismar, die overigens heel goed Nederlands spreekt vanalles over Cuba en Santiago de Cuba. We rijden langs een aantal specifieke plekken en monumenten en gaan naar een rumfabriek waar we rum kunnen proeven, ik sla over want ik lus geen rum en zeker niet op nuchtere maag. De lunch gebruiken we bij Hotel Casa Grande op het centrale plein van Santiago de Cuba, en wel boven op het dakterras met heel mooi uitzicht over Santiago de Cuba.

Na de lunch zijn we verder gegaan met de toer, uiteindelijk met een bootje naar een eilandje waar we ook nog rond gelopen hebben en hebben gegeten bij zonsondergang. Terug bij het hotel nog wat gedronken bij het hotel, helaas konden we niet meer zwemmen want daar had ik wel zin in.

Dag 3 en 4
Dag 5 en 6
Dag 7 en 8
Dag 9 en 10
Dag 11 en 12
Dag 13 en 14
Dag 15 en 16
Dag 17 en 18
Dag 19 en 20

This page last modified: Januari 15, 2011
Page maintained by and comments to Richard Hulsen
Copyright © 1992/1993/1994/1995/1996/1997/1998/1999/2000/2001/2002/2003/2004/2005/2006/2007/2008/2009/2010/2011 Richard Hulsen